نماز لیله الرغائب

 

  اولین شب جمعه ماه رجب را « لیله الرغائب » گویند ؛ رسول خدا (ص) در روایتی که فضیلت ماه رجب را بیان می کرد فرمود : « از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را « لیله الرغائب » نامیدند ».

آنگاه رسول خدا (ص ) اعمالی را برای آن شب به این کیفیت بیان فرمود : « روز پنج شنبة اول آن ماه را روزه مي گیری چون شب جمعه فرا رسید ما بين نماز مغرب وعشاء دوازده ركعت نماز  مي گزاري ( هر دو ركعت به يك سلام ) ودر هر ركعت از آن يك مرتبه «حمد» وسه مرتبه

«اِنّا اَنزلناهُ» ودوازده مرتبه «قل هو الله احدُ» مي خواني ؛پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه مي گويي :  « اللهم صل علي محمد النبي الاُمّيّ وعلي اله »  آنگاه به سجده مي روي و هفتاد بار مي گويي:  « سبّوحُ قدّوسُ ربُّ الملائكه والرّوحِ » پس  سر از سجده بر مي داري وهفتاد بار مي گويي :« ربّ اغفر وارحم وتجاوز عمّا تعلم انّك انت العليّ الاعظم » بار دیگر به سجده مي روي وهفتاد مرتبه  مي گويي :«سبّوحُ قدّوسُ ربُّ الملائكه والرّوح »   آنگاه حاجت خود را می طلبی که انشاالله بر آورده خواهد شد.

رسول خدا(ص) در فضیلت این اعمال فرمود : « کسی که چنین نمازی را بخواند ، خداوند همۀ گناهانش را بیامرزد....... و در قیامت دربارۀ هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند ، و چون شب اول قبر فرا رسد، خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره، بارویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا، به سوی قبر او می فرستد،آن چهرۀ نیکو به وی گوید : «ای حبیب من ! بر تو بشارت باد ! که از هر شدّت و سختی نجات یافتی » از آن چهرۀ نورانی می پرسند : « تو کیستی ؟ من تاکنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده ؟ ! »

آن چهرۀ نیکو پاسخ دهد : « ای حبیب من ! من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شهر ، فلان ماه و در فلان سال به جا آورده ای ؛ من امشب به نزد تو آمدم، تا حقّت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و و حشت را از تو مرتفع سازم ( و همواره در کنارت بمانم ) تا زمانی که همگی در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت برسرت سایه بیفکنم (خلاصه هیچ زمانی پاداش این کار نیک از تو قطع نخواهد شد ) » «1» {مفاتیح الجنان ص 261 و262.مفاتیح نوین آیت الله مکارم شیرازی. ص.635  و 636 }.

............................................................................................................................................

اقبال. ص.632 . مرحوم علامۀ حلی در اجارش برای «بنی زهره» این روایت را به طور،مشروح نقل کرده است (رجوع کنید به بحار الانوار.جلد104.صفحۀ 125. 

 



نظرات شما عزیزان:

ساعت13:10---26 ارديبهشت 1392
سلام ممنون از وبلاگ خوبتون خداقوت
پاسخ: سلام ممنونم از نظرتون ازاینکه به وبلاگ مسجد سرزدید بازم تشکر میکنیم خوشحال شدیم بازم خوشحال میشیم به وبلاگ مسجد سربزنید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 22 ارديبهشت 1387برچسب:, | 10:33 | نویسنده : بحرینی |